خوش آمدید

🐓از شیر مرغ تا جان آدمیزاد🚶

خوش آمدید

🐓از شیر مرغ تا جان آدمیزاد🚶

خوش آمدید

     نظر یادتان نرود😉

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

آثار فحش و ناسزاگویی

یکی از علل و عوامل رشد نابهنجاری و بد اخلاقی در جامعه عدم درک صحیح از آثارو پیامدهای آن است. بسیاری از مردم نمی‌دانند که گفتار و کردار زشت آنان چه تاثیرات وخیمی بر وضعیت نفسانی خودشان و چه تباهی فردی و اجتماعی به جا می‌گذارد. آگاهی نسبت به آثار و پیامدها یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در جلوگیری از برخی از نابهنجاری‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد. در مطلب پیش رو برخی آثار ناسزاگویی و فحش تبیین شده است.

ناسزاگویی، نقل و نبات جامعه

در میان برخی از طبقات و اقشار اجتماعی، فحش و ناسزاگویی به عنوان یک فرهنگ در آمده است و گاه اشخاص حتی در یک جمله کوتاه نمی‌توانند از فحش و ناسزا اجتناب کنند؛ گویی ناسزاگویی به عنوان یک امر ارزشی تلقی شده و اگر بخواهد خودمانی سخن بگویند از فحش و ناسزا باید استفاده کنند.
در میان برخی از جوانان این فرهنگ رخنه کرده است که یکدیگر را به اسم‌ها و القاب زشت بخوانند و حتی یکی دو تا فحش‌ ناموسی را چاشنی کلام و سخن خودش کنند.
مشکل جامعه ما این است که این فرهنگ تنها در میان ارذال و اوباش جامعه رواج ندارد، بلکه حتی در میان برخی مذهبی‌ها و توده‌های مومن جامعه نیز شایع است این رویه بسیار خطرناک است و اگر همان مسیری را بپیماید که دروغ پیموده و جایگاهی درمیان همگان یافته است، می‌تواند جامعه را به سقوط و تباهی اخلاقی و هنجاری بکشاند.
برخی از مردم عادت کرده‌اند که با یکدیگر شوخی کنند. در میان جوانان شوخی کردن و دست انداختن هم، گاه به عنوان یک هنر و ارزش مطرح است و کسی که حاضر جواب است و یا بتواند دوستانش را دست بیندازد و با شوخی، دیگران را بخنداند به عنوان یک دوست شایسته و خوب، مقبول جمع قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که شوخی نباید هنجارها را مخدوش کند و انسان را از مسیر درست و سازنده دور سازد. اگر کسی به شوخی دروغی بگوید، عادت می‌کند و همین باعث می‌شود درهای خانه بدی را به روی خودش بگشاید. از این رو از دروغ‌های جدی و شوخی نهی شده است. پس  اگر بخواهیم شوخی کنیم می‌بایست مراعات اخلاق و شئونات را نیز بکنیم. امام باقر (ع) می‌فرماید: خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع شوخی کند دوست دارد به شرط آنکه ناسزا نگوید.

ضرورت سرزنش در برخی موارد
بداخلاقی‌ها در جامعه باید اصلاح شود و همگان موظف هستند با اشکال گوناگون چون امر به معروف ونهی ازمنکر، مدافع ارزش‌ها و هنجارها بوده و از هرگونه ترویج و رشد نابهنجاری‌‌ها جلوگیری کنند.
گاه لازم است که از روش‌های خاصی استفاده شود تا دیگران به زشتی اعمال خود آگاه و واقف شوند و خلق و خوی خود را  تغییر دهند؛ یعنی برخی از مردم سزاوار آن هستند که مورد شماتت و سرزنش قرارگیرند تا رفتار زشت خودشان را ترک کنند. وقتی انسان می‌داند که فردی گرفتار ترس و یا بخل و کذب و مانند آن است باید او را با سرزنش از این خوی و خلق بد دورکرد. اما باید توجه داشت که در اینجا نیز باید رعایت عدالت کرد و در هنگام شماتت، دیگران را وارد نکرد و موجبات آزار و اذیت آنان نشد. پیامبر(ص) می‌فرماید: هرگاه یکی از شما برادرش را دشنام می‌دهد، نباید به ایل و تبار او و پدر و مادرش دشنام ‌دهد، بلکه بگوید: تو بخیلی،تو ترسویی، تو دروغگویی به شرط آنکه  بداند او واقعا چنین است.
انسان باید از فحش و ناسزاگویی اجتناب کند. در برخی از روایات است که گفتن و نقل فحشی که دیگران گفته‌اند به معنای آن است که گویی خودش آن را انجام داده است. به سخن  دیگر، نقل قول فحش، از مصادیق ترویج عمل زشت است که از نظر قرآن و دین اسلام حرام است. پس کسانی که در جراید و یا دیگر رسانه‌های عمومی و همگانی به نشر و انتشار و ترویج فحش‌های دیگران می‌پردازند در حقیقت خود، گوینده آن فحش هستند و آثار و تبعاتی که برای فحش است گریبانگیر آنان نیز خواهد شد. امیرمؤمنان علی(ع) در این باره می‌فرماید: آنکه سخن زشتی بشنود و بازگویش کند مانند کسی است که آن را گفته است.

آثار ناسزاگویی و فحش زبانی
برای فحش زبانی و ناسزاگویی آثاری بیان شده است که شامل حوزه‌های فردی و اجتماعی و مادی و معنوی است. کسی که فحش می‌دهد پیش از آنکه به دیگران آسیب برساند به خودش صدمه می‌زند. در روایات بیان شده که آثاری برای رفتار زشت سب و دشنام و فحش است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود
۱.دشمنی و عداوت: یکی از آثار نابهنجاری‌های کلامی و ناسزاگویی و دشنام عداوت و دشمنی است. کسی که دشنام می‌دهد و ناسزا می‌گوید برای خودش دشمنی می‌خرد و ارتباطات اجتماعی را به هم می‌ریزد و با این زشت‌گویی، خودش عناد را دامن می‌زند و اجازه نمی‌دهد تا جامعه به سمت همزیستی و تعاون و همکاری کشیده شود. پیامبر(ص) می‌فرماید: به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آنها دشمن پیدا می‌کنید.
۲.نشانه نفاق و عامل دورویی: فحش و دیگر مصادیق دشنام و ناسزاگویی یکی از مهمترین علل و عوامل نفاق است و کسی که بدزبان است در حقیقت نشان می‌دهد که از اخلاق و دین وعفت به دور است. امام صادق(ع) می‌فرماید: دشنام گویی و بدزبانی و دریدگی از نشانه‌های نفاق است. پس باید به هر شکلی شده از نفاق و نشانه‌های آن اجتناب کنیم و اجازه ندهیم که با بدزبانی، دنیا و آخرت خودمان را تباه سازیم و از اهل خسران شویم.
۳.خودبزرگ‌بینی: دشنام دادن دیگران نشانه‌ای از خودبزرگ‌بینی و تکبر و کبر است که در آدمی پدید آمده است. کسی دیگران را دشمنان می‌دهد که گرفتار تکبر باشد. این تکبر است که او را در نزد خودش بزرگ و دیگران را خوار و ذلیل نموده است؛ از این رو با دشنام، تکبر خود را به نمایش می‌گذارد. به سخن دیگر، دشنام‌گو انسان متکبری است که باید از او اجتناب کرد و اگرکسی اهل دشنام است باید در اخلاق خود تجدیدنظر کند؛ زیرا نشانه‌ای از کبر و تکبر است که پیامدهای بسیار بدی را در دنیا و آخرت‌ گریبانگیر او خواهد کرد.
امام علی (ع) می‌فرماید: ثمره فروتنی دوستی است، ثمره تکبُّر دشنام گفتن است

۴.هلاکت و نابودی: دشنام‌گو در همین دنیا به هلاکت گرفتار می‌شود، زیرا وقتی دیگری را دشنام می‌دهد خود در معرض آن قرارگرفته و اندک اندک درشرایطی قرارمی‌گیرد که موجبات هلاکت و نابودی خودش را فراهم می‌کند.
پیامبر(ص) به دشنام گویان هشدار می‌دهد و می‌فرماید: ناسزاگوی به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد.
۵.دچار شدن به فسق: از نظر آموزه‌های اسلامی، دشنام‌گویی بویژه دشنام مؤمن از مصادیق فسق و معصیت الهی است. درحقیقت شخص فحش‌دهنده از ایمان به کفر در می‌آید و برخلاف حکم خداوند عمل کرده و گرفتار فسق می‌شود و این گونه خود و آینده‌اش را تباه می‌سازد. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشت او (غیبت کردن از وی) معصیت خداست.
۶.بازگشت دشنام به شخص: مؤمن نمی‌بایست هرگز دشنام برزبان جاری کند حتی اگر این دشنام به غیر انسان و نسبت به موجودات دیگر باشد. اینکه شخص به حیوانات و جانوران دشنام دهد و یا حتی به باد و توفان وسیل و زلزله دشنام دهد، گناهی بزرگ است؛ زیرا اینها از آیات الهی است و دشنام‌گویی نسبت به هرکسی و هر چیزی نادرست و ناسزاست که باید از آن اجتناب کند. کسی که به موجودات الهی دشنام می‌دهد، و درحقیقت گناه مرتکب می‌شود. البته این دشنام به آنها نمی‌رسد بلکه ضررش نخست به خود دشنام‌گو باز خواهد گشت.
پیامبر(ص) می‌فرماید: به بادها ناسزا مگویید که آنها از جانب خداوند مأمورند و کوه‌ها و لحظه‌ها و روزها و شبها را ناسزا نگویید که گنهکار می‌‌شوید و به خودتان برمی‌گردد.
٧.خواری و سرشکستگی: دشنام‌گو خودش را خوار و سرشکسته می‌کند و خواری و ذلت را برای خود رقم می‌زند. امیرمؤمنان علی(ع) به قنبر هشدار داده و خطاب به قنبر که می‌خواست به کسی که به او ناسزا گفته بود، ناسزا گوید فرمود: آرام باش قنبر! دشنامگوی خود را خوار و سرشکسته بگذار تا خدای رحمان را خشنود و شیطان را ناخشنود کرده و دشمنت را کیفر داده باشی. قسم به خدایی که دانه را شکافت و خلایق را بیافرید، مومن پروردگار خود را با چیزی همانند بردباری و گذشت خشنود نکرد و شیطان را با حربه‌ای چون خاموشی به خشم نیاورد و احمق را چیزی مانند سکوت در مقابل او کیفر نداد.
٨.محرومیت از بهشت: از دیگر آثار فحش و بدزبانی آن است که شخص از بهشت محروم خواهد شد و به دوزخ درخواهد آمد. پیامبر(ص) می‌فرماید: خداوند بهشت را بر هر فحاش بد زبان بی‌شرمی که باکی ندارد چه گوید و چه شنود، حرام کرده است.
٩.بدترین مردمان: پیامبر(ص) بدترین مردم را کسی می‌داند که مردم به خاطر فحش‌گویی او، از هم‌نشینی با وی پرهیز کنند. آن حضرت(ص) می‌فرماید: بدترین بندگان خدا کسی است که از ترس فحش او، هم‌نشینی با او را خوش ندارند.
۱۰.سقوط: دشنام‌گویی عامل سقوط انسان است. انسان در هر مرتبه معنوی و اجتماعی که باشد از آن مرتبه سقوط خواهد کرد و به مرتبه پست‌تر و نازل‌تر در خواهد آمد. امام کاظم(ع) درباره این اثر دشنام‌گویی می‌فرماید: هیچ‌گاه دو تن به هم دشنام ندادند جز آنکه بالاتر به مرتبه فروتر سقوط کرد.

نظرات (۲)

I am really pleased to read this website posts which includes lots of helpful data, thanks for providing such statistics.

احسسسسنت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">